الأربعاء، فبراير ٢٤، ٢٠١٠

لنتحدث قليلاً عن هذا الظلام

Cynophobia: is the abnormal and irrational fear of dogs
قاعد على الأرض ومش قادر أقوم، الأوضة بتوسع وتضيق على كيف كيفها، لطشات النور من الشارع بتجري على الحيطان، وتعدي من بين الأشياش ترسم سطور زي سطور الكشاكيل والكراسات، أقرا عليها حدوتة قبل النوم..
كان مرّة فيه أميرة ركبت حصان أبيض وخرجت تدور على فارسها، بس الفارس كان خرج من الحدوتة كلها، ودخل جوّه حواديت تانية بيدور فيها على حصانه اللى ركبته الأميرة، آخرة المتمة الفارس تاه ونسي الحصان والأميرة والحدوتة الأصلية..
أنا عايز أروح لستي في الشرابيّة، أنا عايز أتفرّج على فيلم السهرة عند الفكهاني اللي قدام البيت، أنا عايز أنزل الحوش أشوف فقرة الساحر أوز والأراجوز، أنا عايز… الكلاب ! الكلاب السودة بتنبح ! هَو هَو. أنا مش بأخاف من الكلاب. لأه. الكلاب طيّبة، حنونة، زيها زي باقي الحيوانات اللى بتمشي على الأرض. الحقيقة. الكلاب هي اللي بتخاف مني. هَو هَو. الإنكار مفيد، الإنكار بيساعد أحياناً .. وأحياناً لأه. خليني أتخيّل إنه بيساعد، لأني جرّبت كل حاجة وتعبت. هَو هَو. الفارس ! الفارس خرج من كل الحواديت بعد ما خلّصها وأبطالها قالوا له "توتة توتة خلصت الحدوتة"، بس ما عرفش يرجع للحدوتة بتاعته، ولما عرف يرجع يا حسرة ما لاقش لا الأميرة ولا الحصان بس لاقى كلاب كتير مخيفة ! هَو هَو.
الكلاب بتشمشم عقب الباب. أنا مش هأصّرخ وأقول يامّه. أنا هأستنى النهار يطلع.. أيوه أنا أحسن حاجة هأعملها دلوقتي إني أنام. هأحاول أنام. الكلاب ! الكلاب برّه هتقطع مصاريني والنهار لسه بعيد.. خليني قاعد على الأرض. يا ماااااماااااا.. يا ماااااامااااااا هويداااااا.. يا ماااامااااا..
من الشباك.. هَو هَو.. للبلكونة.. هَو هَو.. لبير السلم.. هَو هَو.. النور مقطوع.. هَو هَو..

ليست هناك تعليقات: