الأربعاء، يونيو ٢٩، ٢٠١١

شظايا الزمن الفاصل

 -22-
أنا قلبي فرد حمام يطير ويرجع لي.

-23-
كل ما ألمس روح تتحول فراشة تطير ما ترجعشي.

-24-
كل ثورة بتنتفض.. كل حب بيتجدد.. العالم بيترعش لها كأن الكون بيتخلق من الأول تاني.

-25-
ممكن نتفق، مثلًا.. أنا أكبر والزمن يفضل يعيّل!

-26-
على كل شئ متأخر. كل قطوراتي على كل الأرصفة بتفوت.

-27-
افتكروا دايمًا إني عشت حياتي بأقاوم النعاس والنوم.

-28-
قالت لي: الحيّة اللي لسانك مش أكتر من فرّيرة صوتها عالي حبتين.

-29-
ربنا نحَت ملامحي بإيدين آلاف الأمهات.

-30-
الأوقات اللي ما كانش لها لا طعم ولا لون ولا ريحة في الذاكرة، بمرور الزمن اكتسبت من الخيال طعمها ولونها وريحتها.

-31-
ما عادش عندي كريمات تنفع لعلاج التشققات النفسية.

-32-
لأني أعمى، مضطر أخبط في الأحضان الغلط قبل ما إيدينا تتلاقى.

-33-
أقل شئ ممكن ينتصر على الموت.. زيّ إن النهار يتلون بجمال كلمة "صباح الفلّ".

ليست هناك تعليقات: