!فاضل شوية على ما توصل.. ممكن تسأل اللي جنبك عن اخباره"
"خليك أكتر اجتماعية
مخنوق من الزحمة؟.. ليه ماتقولش دى عيلة واحدة؟"
"خليك أكتر إيجابية
حاسس انك وحيد ؟... على الأقل في اتنين غيرك بيقروا الاعلان ده"
"حاول تلاقيهم... خليك اكتر فضول
إعلانات شركة نوكيا الجديدة
*
غريبة ! غريبة جداً ! مع إنى من أشد المعادين لفن الإعلان وفن البوب عموما لأنه فن رأسمالى استهلاكى دايما ما بيحمل معنى سلبى، إلا إنى مش قادر أخفى إعجابى بإعلانات شركة نوكيا الجديدة فى الشارع ومحطات وعربات المترو
الإعلانات بتحمل قيمة فعلا إيجابية تكاد تختفى من المجتمع المدنى عموما، والقاهرى خصوصاً، وفى نفس الوقت الإعلان مناسب جدا لحركة المواطن القاهرى المدنى السريعة، فتلاقى نص الإعلانات أشبه بالنصيحة اليومية السريعة اللى ممكن نلاقيها مثلا موجودة فى صفحات النتايج أو إعلانات الصلاة والحجاب الإسلامية ذات مضمون إيجابى لكن بتقديم سلبى للغاية، ومن الملاحظ أيضا إرتباط الإعلانات بشعار الشركة وهو
"connecting people"
وهى أساس فكرة التليفونات والإتصالات عموما مش شركة نوكيا لوحدها
فى الحقيقة أنا شايف حتى فى صياغة هذة الإعلانات شكل من أشكال الشعر كده
ليست هناك تعليقات:
إرسال تعليق